-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46568 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

طبق آيات قرآن قوم هود چه ويژگيهايي داشتند؟
داستانسرايان دربارة ويژگيهاي زندگاني قوم هود، افسانههايي بافتهاند كه خرد آن را نميپذيرد. راوي اين اسطورهها «وهب بن منبّه» (وي اهل يمن بود و در اواخر خلافت عثمان،ايمان آورد و در سال 114 قمري درگذشت.) است كه متأسفانه مسلمانان تحت تأثير داستانسرايي او قرار گرفته و در كتابهاي تفسير آوردهاند. همگي ميدانيم كه وي از اهل كتاب بوده و بعداً به ظاهر اسلام آورد و اسرائيليات را در ميان مسلمانان منتشر ساخت. آنچه ميتوان دربارة ويژگيهاي زندگاني اين قوم گفت: همان است كه در قرآن به صورت اجمال آمده است و ما به ترتيب يادآور ميشويم:
1ـ آنان از نظر خلقت و آفرينش، افراد قوي و نيرومندي بودهاند، به همينجهت هود به آنان چنين ميگويد: «وَ زادَكُمْ فِي الْخَلْقِ بَصْطَهً فَاذْكُرُوا آلاءَ اللهِ». اعراف/69 ]خدا شما را بلند بالا و نيرومند آفريد، پس نعمتهاي او را يادآور شويد[ و پس از هلاكت اين قوم، قرآن آنان را به نخلهاي واژگون شده، تشبيه ميكند و اين نشانة بلندي قامت و نيرومندي جسمي آنان بوده است.
2ـ كيفيت خانهسازي آنان را قرآن در دو مورد چنين بيان ميكند: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ ِبعادٍ @ إِرَمَ ذاتِ العِمادِ @ الّتي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي البِلادِ». فجر/8-6 ]آيا نميداني كه خدا با قوم عاد چه كرد؟ در شهري به نام ارم كه داراي ستونهايي بود كه همانندي در بلاد نداشت.[ يعني داراي قصرهاي بلند با ستونهاي مرتفع بود كه تا آن روز دست بشر در جاي ديگري مانند آن را نساخته بود.
در آية ديگر ميفرمايد:
«أَتَبْنُون بِكُلِّ رِيعٍ آيَهً تَعْبَثُونَ @ وَتَتَّخِذُونَ مَصانِعَ لَعلَّكُمْ تَخْلُدُونَ» شعراء/128-129. ]آيا ازسرهوس برهر بلندي ساختماني ميسازيد و قصرها و قلعههاي محكم بنا ميكنيد كه گويا جاودانه در آن خواهيد ماند.[
3-آنان از نعمتهاي فراواني مانند چهارپايان و چشمهسارها باغهاي مصفّا و سبز و خرم برخوردار بودند، چنانكه ميفرمايد:
«أَمَدَّكُمْ بِأنْعامٍ وَ بَنينَ@ وَ جَنّاتٍ وَ عُيُونٍ». شعراء/ 133-134 ]خداوند شما را با چهارپايان، فرزندان، باغها و چشمهها ياري داده است. [ و در آيه ديگر ميفرمايد: «وَلَقَدْ مَكَّنّاهُمْ فِيما إنْ مَكَّنّاكُمْ فيهِ». احقاف/26 ]ما به قوم عاد توانايي مالي و جسمي، بخشيديم كه به شما (مردم مكّه) آن را نداديم.[ و باز ميفرمايد: «وَ أتْرَفْناهُمْ فِيالْحَياهِ الدُّنْيا». مؤمنون/ 33 ] به آنان در زندگي دنيوي، نعمتهاي فراواني بخشيديم.[
4- شيوة برخورد آنان به هنگام مجازات، ظالمانه بود. چنانكه ميفرمايد: «وَ إذا بَطَشْتُمْ بطشتم جَبّارينَ». شعراء/130] آنگاه كه مجازات ميكنيد، بسان ستمگران مجازات ميكنيد. [
5- اين گروه خيرهسر، سرمست نعمتهاي دنيوي بوده و قوه و قدرت خودرا به رخ پيامبر خدا ميكشيدند؛ ولي غافل از آن بودند كه خالق آنان، تواناتر از آنهاست و در كمترين زمان، ميتواند همه را از آنان بستاند و نابودشان سازد. چنانكه ميفرمايد: «وَ قالُوا مَنْ أَشَدُّمِنَّا قُوَّهً أَوَلَمْ يَروا أَنّ الله الَّذي خَلَقَهُمْ هُوَ أشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّهٍ». فصلّت/15
از مجموع اين ويژگيها ميتوان فهميد كه اين گروه، در اين ريگزار مشرف به دريا از نظر توانايي جسمي، قدرت مالي، آبهاي زيرزميني و حاصلخيز بودن خاك، در شرايط بسيار خوبي به سر ميبردند و متأسفانه به جاي سپاسگزاري از نعمتهاي الهي، به كفران آن برخاستند و با پيامبر خود كه از ميان آنان برخاسته بود، به مجادله پرداختند و پيوسته سخنان قرم نوح را تكرار ميكردند و در حقيقت منطق هر دو گروه مشابه يكديگر بود.

منشور جاويد ج 11
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.